49

Fossiilisten tieliikennepolttoaineiden käytön välitön lopettaminen ei ole järkevää

Tieliikenne tarvitsee vaihtoehtoisia energiamuotoja, ja niiden kehittäminen entisestään on erittäin tärkeää. Silti on hyvä pitää mielessä, että täydellinen fossiilisista tieliikennepolttoaineista luopuminen ei ole aivan yksinkertaista. Raakaöljystä valmistetaan monenlaisia tuotteita, joille ei vielä toistaiseksi ole olemassa aitoja vaihtoehtoja.

Esimerkiksi lentoliikenteen vuotuisen kasvun ennustetaan olevan 3–5 % tulevina vuosikymmeninä ja vuosittain käytetään noin 260 miljoona tonnia JET A-1 -polttoainetta. Pelkkä vuotuinen kasvu on siis noin 10 miljoonaa tonnia, mikä on kymmeniä kertoja enemmän kuin mitä lentoliikenteeseen soveltuvia biopolttoaineita on globaalisti tällä hetkellä saatavilla. Lentopetrolia valmistettaessa tislausprosessin sivutuotteena syntyy myös mm. bensiiniä ja dieseliä, joille on tietenkin kannattavaa löytää käyttötarkoitus.

Järkevin ja taloudellisesti kestävin malli tieliikenteen päästöjen vähentämiseksi onkin siirtyä vähin erin kohti yhä suurempia uusiutuvien polttoaineiden pitoisuuksia. St1 selvittää myös raakaöljyä korvaavia vaihtoehtoja omalla jalostamollaan.