St1:n kotimainen jäte-etanoli soveltuu myös raskaaseen kalustoon

Ympäristöä säästävistä autoilun vaihtoehdoista bioetanoliautoilu on kustannustehokkain saatavilla oleva ratkaisu. Henkilöautopuolella etanoli korvaa perinteistä bensiiniä nopeasti – jo ensi vuonna valtaosa bensiiniautoilijoista tulee käyttämään 10 % bioetanolia sisältävää E10-bensiiniä. Ainoana suomalaisena etanolimoottoripolttonesteen valmistajana St1 tarjoaa aidosti kestävän ja ympäristöä säästävän polttonesteratkaisun pitkälle tulevaisuuteen. St1:n jätepohjainen bioetanoli soveltuu myös ammattiautoiluun ja joukkoliikenteeseen, missä sen avulla voidaan vähentää suurin osa fossiilisista hiilidioksidipäästöistä samalla kun hiukkaspäästöt vähenevät.

St1 valmistelee TransEco-tutkimushankkeiden jatkoksi yhdessä VTT:n, Scanian ja johtavien kuljetusyritysten kanssa uutta RED95-dieselpolttoaineen koehanketta. Hankkeen kalustona käytetään Scanian 3. sukupolven etanolidieselmoottorisia linja-autoja sekä jakelu- ja jäteautomalleja, joiden teknologian yhdistämistä St1:n kehittämään RED 95 –jäte-etanolidieseliin on jo testattu laboratorio-olosuhteissa. VTT:n suorittamien ensimmäisten testien tulokset osoittavat, että uudella RED95-etanolidieselillä on mahdollista vähentää taajamien bussi-, jätehuolto- ja jakeluliikenteessä pienhiukkaspäästöjä jopa 70 %:lla. Uuden jäte-etanolidieselhankkeen tarkoituksena on varmistaa ratkaisun kustannustehokkuus, minimipäästöt ja soveltuvuus Suomen oloihin.

St1:n kehittämä jäte-etanolista valmistettu RED95-etanolidiesel vähentää raskaan liikenteen fossiilisia hiilidioksidipäästöjä jopa 90 %.

Etanoliautoilu laajenee vauhdilla

Bioetanoliautoilun laajentumisen taustalla ovat mm. uudistuva polttonesteverotus ja liikenteen päästöjen välttämätön alentaminen Euroopassa. Jotta EU:n polttoainedirektiivin asettamiin tulevaisuuden tavoitteisiin päästään, Suomessa tarvitaan nopeasti uusia toimivia biopolttoainevaihtoehtoja. Samalla perinteisesti vanhan autokantamme on uudistuttava vauhdilla. Vuonna 2011 95E-bensiinin syrjäyttävä E10-bensiini soveltuu vielä useimpien henkilöautojen bensiinitankkiin ja muille on tarjolla nykyisenkaltaista 98E-laatua, joka sisältää etanolia enintään 5 tilavuusprosenttia. Jatkossa haasteeksi muodostuu nykyisen autokannan valmius siirtyä käyttämään vielä korkeampiseosteista etanolipolttoainetta (15–85% bioetanolia).

Autojen flexifuel-mallien myynti on lähtenyt Suomessa hyvin käyntiin, kun St1 toi markkinoille 85 % bioetanolia sisältävän RE85-korkeaseosetanolipolttonesteen, jota myydään nyt jo seitsemällä pääkaupunkiseudun St1-jakeluasemalla. ”Johtavat automaahantuojat ovat jo uusineet bensiiniautomallistonsa flexifuel-malleilla, jotka eivät käytännössä maksa bensiinimallia enempää. Flexifuel-mallissa voi käyttää polttoaineena joko korkeaseosetanolia, tavallista bensiiniä tai kaikkia niiden sekoituksia. Tästä syystä uuden auton ostajan kannattaa ehdottomasti valita flexifuel-malli tavallisen bensiiniauton sijaan. Toivomme, että polttoaineverotuksen uudistus toteutuu siten, että verotuksella kannustetaan suomalaisia ympäristöystävällisen auton valintaan”, kertoo St1:n energiajohtaja Jari Suominen.

Jätteestä valmistettu bioetanoli tarjoaa erittäin monipuolisesti nopeasti toteutettavia mahdollisuuksia liikenteen fossiilisten hiilidioksidipäästöjen alentamisessa. St1 on yhdessä Metropolia Ammattikorkeakoulun kanssa demonstroinut sähkön ja etanolin yhteiskäyttöä muokkaamalla markkinoilla olevan hybridiauton etanoliyhteensopivaksi ja varustamalla sen lisäksi verkosta ladattavalla plug-in lisäakustolla. Hanke osoittaa, että autoilun päästöt voidaan näin helposti tiputtaa erittäin alhaiselle tasolle.

Energiayhtiö St1 on rakentanut vuodesta 2007 lähtien etanolitehtaiden verkostoa, jonka tavoitteena on tuottaa vuonna 2020 jätteistä ja sivuvirroista noin 300.000 m3 bioetanolia liikennekäyttöön. St1 jalostaa liikennepolttonesteen biokomponentin elinkaaripäästöiltään puhtaimmalla tavalla maailmassa. Kotimaisista jäteraaka-aineista tehty liikennepolttoaine on lähes hiilineutraalia ja vastaa konkreettisesti EU:n jäte- ja päästöongelmaan vähentämällä kaatopaikalle sijoitettavan jätteen määrää ja korvaamalla fossiilista liikenteen polttoainetta.

Lisätietoja:
Jari Suominen, energiajohtaja, St1 Oy
puh. 010 557 2371, jari.suominen(at)st1.fi

St1 on suomalainen energiayhtiö, joka toteuttaa toiminnassaan visiotaan olla johtava CO2-hyvän energian valmistaja ja myyjä. Yhtiö tutkii ja kehittää liiketaloudellisesti kannattavia, ympäristöä säästäviä energiaratkaisuja. St1:n energiapalvelut ja -tuotteet ulottuvat tuulivoimasta biojätepohjaiseen RE85 -korkeaseosetanoliin. Yhtiö sai Motivan Uusiutuva energia teko 2009 -palkinnon. St1:llä on jakeluasemia Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Puolassa yhteensä 640. Yhtiöllä on pääkonttori Helsingissä ja toimistot Tukholmassa ja Varsovassa. www.st1.fi

 

Kuvia tilaisuudesta:

Takaisin ylös