arrow-right Takaisin artikkeleihin

Rakennamme biojalostamon uusiutuvan dieselin sekä lentopolttoaineen tuottamiseksi

Haluamme tarjota yhä puhtaampia liikenteen polttonesteitä asiakkaillemme. Siksi olemme tehneet investointipäätöksen uuden biojalostamon rakentamisesta Göteborgin jalostamomme yhteyteen. Uudella biojalostamollamme tuotamme tulevaisuudessa uusiutuvaa dieseliä ja lentopolttonestettä sekä teollisuusbensiiniä. Biojalostamon arvioidaan aloittavan tuotannon vuonna 2022. Sen tuottamat uusiutuvat polttonesteet vähentävät merkittävästi hiilidioksidipäästöjä fossiilisiin polttonesteisiin verrattuna. Kyseessä on kokoluokaltaan suurin tähänastinen investointimme uusiutuvaan energiaan.

Kestävämpiä vaihtoehtoja liikenteen käyttövoimiksi 

Haluamme tuoda yhä enemmän kestävämpiä vaihtoehtoja liikenteen polttonesteiksi asiakkaillemme, ja Göteborgin biojalostamo on jälleen yksi merkittävä askel kohti tavoitettamme. Olemme viimeisten kahden vuoden aikana jo tehneet Göteborgin jalostamollemme sarjan investointeja, joiden tavoitteena on 200 000 tonnin uusiutuvien polttonesteiden tuotanto. Kokonaisinvestointi sisältää vedyn tuotantolaitoksen, uusiutuvien polttonesteiden tuotantolaitoksen ja uuden säiliöalueen. Lisäksi asennetaan uudet perusrakenteet ja laitteistot, jotka mahdollistavat erilaisten raaka-aineiden tuonnin sekä uusiutuvien polttonesteiden tuotannon ja jakelun. Kokonaisinvestoinnin arvo on noin 200 miljoonaa euroa. Rakennusurakan suunnittelusta vastaa ÅF Pöyry.

 ”St1 on pohjoismainen energiayhtiö, jolla on selkeä visio olla johtava CO2-hyvän energian valmistaja ja myyjä. Se tarkoittaa oman uusiutuvan energian tuotannon jatkuvaa kehittämistä ja vahvistamista fossiilisten hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi eri sektoreilla – uusi biojalostamo tulee olemaan merkittävä lisä liikennepolttonesteiden alueella. Haluamme tuoda yhä enemmän kestävämpiä vaihtoehtoja asiakkaillemme”, St1-jalostamon toimitusjohtaja Bo-Erik Svensson kertoo.

Matkalla kohti biojalostamoa

Jalostamomme sijaitsee Göteborgissa Ruotsissa työllistäen yli 200 öljyalan asiantuntijaa tuotannossa ja laitoksen ylläpidossa. Jalostamo on toiminnassa 24 tuntia vuorokaudessa vuoden jokaisena päivänä. Sen kapasiteetti on peräti 30 miljoonaa barrelia raakaöljyä vuodessa. Käyttöaste, joka kuvaa kaikkien jalostamon eri yksiköiden käyttöä, oli vuonna 2018 jopa 90.4 %. Jalostamon päätuotteita ovat tällä hetkellä bensiini, rikitön MK-1-diesel sekä muut keskitisleet, kuten nestekaasu. Suurin osa jalostustuotteistamme myydään oman St1-verkostomme kautta Ruotsissa, Suomessa ja Norjassa.

Uusi tuotantolaitos integroidaan jalostamomme yhteyteen ja sen tuottamat päätuotteet ovat tulevaisuudessa uusiutuva diesel ja lentopolttoneste sekä teollisuusbensiini. Päätöksiä tulevaisuudessa käytettävistä raaka-aineista ei ole vielä tehty, sillä rakentaminen on vasta alkuvaiheessa. Biojalostamossamme pystytään kuitenkin hyödyntämään joustavasti erilaisia kestäviä raaka-ainepohjia.

St1:llä vankka kokemus etanolipohjaisista polttoaineista

St1:llä on jo yli kymmenen vuoden ajan vahva kokemus etanolipolttoaineiden tuottamisesta erilaisista jätevirroista, kuten elintarvike- ja metsäteollisuuden jätteistä. Jätepohjainen edistynyt etanoli vähentää hiilidioksidipäästöjä merkittävästi verrattuna fossiilisiin polttoaineisiin. Edistynyttä etanolia käytetään jo nyt bensiinin biokomponenttina sekä RE85-polttoaineessa, joka vähentää liikenteen fossiilisia hiilidioksidipäästöjä jopa 80 prosenttia. RE85 on saatavilla Suomen asemaverkostossamme ja se soveltuu bensiiniautoihin, joihin on tehty etanolimuunnos.

Lisäksi omaa jätepohjaista etanoliamme hyödynnetään RED95-etanolidieselissä, jota voidaan käyttää Scanian etanolidieselmoottoreissa. RED95 vähentää fossiilisia hiilidioksidipäästöjä jopa 90 prosenttia ja lähipäästöjä 80 prosenttia. Pilotoimme myös edistyneen etanolin tuotantoa kassavatärkkelyksen tuotantojätteistä Thaimaassa.

arrow-right
Edellinen
Synteettisiä polttoaineita valmistetaan hiilidioksidia talteen ottamalla

31.10.19

Seuraava
Ympäristöystävällisen RE85-polttonesteen kysyntä kasvaa

12.11.19

arrow-left

Liittyvät artikkelit

Lue kaikki arrow-left