arrow-right Takaisin artikkeleihin

Mittarikentällä asiakasta varten

Kuluneen kevään ja kesän aikana Shell- ja St1-asemilla oli palvelutankkauksen osalta hiljaista. COVID-19-epidemian vuoksi ihmiskontakteja huoltoasemilla pyrittiin minimoimaan ja sen myötä Palvelumestarit jäivät hetkeksi tauolle. Loppukesää kohden Palvelumestarit kuitenkin palasivat asteittain takaisin mittarikentille asiakkaita palvelemaan. Näiden joukossa Shell Herttoniemen asemalla työskentelevä Palvelumestari Jarno.

”Palasin takaisin töihin elokuun alussa. Töihin paluu on tuntunut todella hyvältä, ja nyt työtä arvostaa jopa enemmän kuin aiemmin,” Jarno kertoo. Palvelualttiina ja sosiaalisena ihmisenä Jarno todella kaipasi takaisin töihin. Ja kaipasivat häntä asiakkaatkin. Shell Herttoniemen asemalla, kuten monella muullakin palvelutankkausasemalla, tutun Palvelumestarin poissaolo ei jäänyt vakiasiakkailta huomaamatta. Mittarikentille palanneet Palvelumestarit on otettu lämmöllä vastaan, ja ainakin vilkkaalla Shell Herttoniemen asemalla tankkauspalvelulle riittää kysyntää.

Aina voi auttaa asiakasta!”

Palvelumestari Jarnolla on tehtävistään jo usean vuoden kokemus. Palvelutankkausuransa alussa Jarno teki kiertävää vuoroa eri pääkaupunkiseudun asemilla, mutta työskentelee nyt vain Shell Herttoniemessä. Vakituisella asemalla paitsi henkilökunta myös asiakkaat tulevat ennen pitkää tutuiksi. ”Meillä täällä Herttoniemessä on mahtava työporukka ja hyvä henki meidän sekä asiakkaiden välillä,” Jarno kehuu. Asema on kiireinen, eikä Palvelumestarin työpäivään juurikaan mahdu hiljaisia hetkiä. Jarnolle vilkkaus sopii, sillä palvelualttiina ihmisenä hän haluaa olla asiakkaiden avuksi, eikä seistä tyhjän panttina mittarikentän sivussa.

Palvelumestarin asiakaskunta on laaja. Siinä missä aiemmin tankkauspalvelua kaipasivat lähinnä vanhemmat asiakkaat, uskaltautuvat nykyisin jo nuoremmatkin palveltavaksi. Palvelumestarin palvelut ovat asiakkaiden käytettävissä arkisin kello 10-18 välillä vapaaehtoista euron palvelumaksua vastaan.

Tankkauksen ohella Palvelumestari tarkistaa tuulilasinpesunesteen ja moottoriöljyn sekä lisää niitä tarpeen mukaan. Hän voi myös pestä asiakkaan auton tuulilasin, suositella sopivaa autopesua ja lisätä esipesuainetta. Palvelumestari myös vaihtaa pyyhkijän sulat ja tarkistaa rengaspaineet asiakkaan niin toivoessa. ”Jos asemalla poikkeuksellisesti on hiljaisempi hetki, saatan jopa vaihtaa asiakkaan autoon lampun. Usein tähän ei kuitenkaan ole aikaa,” Jarno kertoo. Ja jatkaa: ”Aina voi auttaa asiakasta, tavalla tai toisella! Jos asiakas esimerkiksi kysyy ajoneuvolleen huoltotoimenpidettä, joka ei toimenkuvaani kuulu, saatan ohjata asiakkaan läheiselle Motonetin korjaamolle kysymään apua.”

Palvelua myös pakkasella

Kokeneena palvelutankkauksen konkarina Jarno on myös kouluttanut uusia Palvelumestareita työn saloihin. Hän kertoo nauttivansa uusien kollegoiden valmentamisesta. ”Uuden työkaverin koulutuspäivä on työpäivistä parhain! On mahtavaa nähdä, kuinka uusi kaveri oppii työtehtävät. Minusta on hienoa auttaa paitsi asiakkaita myös uusia työntekijöitämme,” Jarno sanoo ja hänen äänestään huokuu ylpeys koulutettavia kohtaan.

Palvelumestarin työ ei sovi ihan kaikille, mutta Jarnon kaltaiset reippaat ja palvelualttiit tehtävässä kyllä pärjäävät. ”Moni tästä työstä kiinnostunut on perääntynyt, kun on saanut tietää, että asiakkaita palvellaan ulkona myös talvella”, Jarno nauraa. Palvelumestarille sää on kuitenkin vain pukeutumiskysymys. Jarno kertoo viihtyvänsä mittarikentällä talvellakin, kunhan varusteet ovat kunnossa. ”Olen oppinut kantapään kautta, että kovalla pakkasella ja tuulella lämmin aluskerrasto on tässä työssä välttämätön”, Jarno vinkkaa. ”Koen, että työstäni on eniten hyötyä juuri kurjalla tai kylmällä säällä. Tällöin asiakkaat nimittäin kaipaat palvelua eniten”, Jarno summaa.

arrow-right
Edellinen
Puhdas energia ei ole yhden tekemää – tutustu St1:n uuteen bränditarinaan

02.07.20

Liittyvät artikkelit

Lue kaikki arrow-left
arrow-left
Hei, onko sinulla jotain kysyttävää? Avaa chat