arrow-right Takaisin artikkeleihin

Ympäristöystävällisempää diesel- autoilua AdBluen avulla

AdBlue on diesel-autoihin tarkoitettu ureapohjainen liuos, joka vähentää pakokaasun typpioksidipäästöjä tehden autoilusta ympäristöystävällisempää. Automallista, moottorin säädöistä ja annostelusta riippuen AdBlue vähentää jopa 80–90 % diesel-auton typpioksidi- eli niin sanotuista NOx-päästöistä.

”AdBlueta käytetään uusissa SCR-moottorillisissa diesel-ajoneuvossa pakokaasujen typenoksidien puhdistamiseen”, kertoo AdBlue-tuotepäällikkönä Yara Suomi Oy:ssä työskentelevä Sami Ruisma. AdBluen ansiosta diesel-ajoneuvot voivat täyttää jatkuvasti tiukentuvat päästövaatimukset. ”Ympäristön kannalta on mitä parhain valinta ajaa uudella AdBlueta tankkaavalla diesel-autolla”, Ruisma tiivistää.

Miten AdBlue toimii?

AdBlue ei ole palava neste, vaan se ruiskutetaan suoraan auton pakokaasujärjestelmään kuuman pakokaasun sekaan. ”AdBlue ruiskutetaan SCR-järjestelmässä pakoputkeen moottorin ja SCR-katalysaattorin väliin. SCR-lyhenne tulee sanoista Selective Catalytic Reduction, mikä tarkoittaa valikoitua katalyyttistä pelkistystä”, selventää Sami Ruisma.

Pakokaasun lämmön johdosta AdBlue alkaa reagoida ja hajoaa ammoniakiksi sekä hiilidioksidiksi. Vapautunut ammoniakki reagoi auton SCR-katalysaattorissa pakokaasun typen oksidien kanssa. Typen oksidit pelkistyvät typpikaasuksi ja vesihöyryksi, eli aineiksi, joita löytyy jo luonnostaan ilmakehästä.

Lisää AdBlueta pussista tai tankkaa suoraan autoon

AdBlue laitetaan autossa aina omaan, sinikorkkiseen säiliöönsä, ei siis koskaan diesel-tankkiin. Useissa diesel-autoissa on kätevä hälytysvalojärjestelmä, joka kertoo kun AdBlue-säiliö kaipaa täyttöä.

”AdBlue-liuosta on helppo lisätä itse helppokäyttöisistä pienpusseista”, sanoo Sami Ruisma. AdBlue-tuotteita, muun muassa Yaran valmistamia AdBlue-pusseja ja -kanistereita, on myynnissä kaikilla palvelevilla St1- ja Shell-asemilla. Asemien henkilökunta auttaa mielellään tuotevalinnoissa ja asemilla työskentelevät palvelumestarit liuoksen lisäämisessä. Urakoitsijoiden ja kuljetusliikkeiden kannattaa kääntyä AdBlue-asioissa St1-aluemyyntipäälliköiden puoleen. 

Raskaan liikenteen ajoneuvot voivat tankata AdBlueta maanlaajuisesti St1- ja Shell-asemilla. St1 on avannut ensimmäisenä Suomeen myös henkilöautojen mittaritankkauspaikan Helsinkiin Shell Tullinpuomi -asemalle. Lisäksi palvelumestarit tankkaavat AdBlueta henkilöautoihin St1 Lentoasemalla Vantaalla. Myös uusille St1-asemille Seinäjoen Jouppiin ja Vantaan Kivistöön on tulossa henkilöautoille suunnatut AdBlue-tankkauspisteet.

Lue lisää AdBlue-tuotteesta

Seuraava
Katsaus käyttövoimiin

27.03.17

arrow-left

Liittyvät artikkelit

Lue kaikki arrow-left
Pohjois–Suomen Shell Helmisimpukka - liikenneasemilla raivataan työtä monenlaisille osaajille
Biopolttoaineet ovat tärkeitä elementtejä liikenteen päästöjen vähentämisessä. Mutta pelkästään ne eivät riitä, vaan ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi tarvitaan vielä kunnianhimoisempia keinoja. Osa yritysten kasvavista ilmastovelvoitteista tulisikin pystyä täyttämään hiilinieluilla eli sitomalla hiiltä ilmakehästä metsittämisen avulla.
Tavallinen bensiinikäyttöinen auto on mahdollista päivittää etanoliautoksi eFlexfuel-päivityssarjan avulla. Päivitetty auto voi käyttää polttonesteenään sekä korkeaseosetanolia että tavallista bensiiniä. Etanoliautoilija pienentää autoilun fossiilisia päästöjä jopa 80 prosenttia tankkaamalla jätteistä ja tähteistä valmistettua RE85:sta. Etanolipäivityksiä tehtiin Suomessa vuonna 2018 noin 1 500 kappaletta - enemmän kuin koskaan ennen.
Kun aika on ja sinulta kysytään mitä olet saavuttanut, niin mitä silloin vastaat? Teitkö asioita, joilla on merkitystä tai ajelehditko virran vietävänä? Otitko asiat haltuusi ja teit, niin kuin hyväksi näit vai välttelitkö riskejä? Energiantuotannossa elämme parhaillaan murroskautta ja tekojen ja rohkeiden päätösten aika on nyt: tarvitsemme lämpöä enenevissä määrin samalla kun kivihiilen polttamisesta ja savupiipuista pitää siirtyä pois kohti kestävämpiä ratkaisuja.