Uusi asiakas? Luo St1 Omat Sivut -asiakastili
20.10.2022
Tämä turvaohje sisältää St1 Nordic Oy:n ja sen kanssa samaan konserniin kuuluvien yhtiöiden (jäljempänä yhdessä St1) sähköisten kanavien turvallista käyttämistä koskevat ohjeet henkilöasiakkaille, joita tulee noudattaa palveluja käyttäessä. Tutustu huolella ohjeeseen ja lisätietoihin aiheesta: www.st1.fi/turvaohje. Asiakaspalvelumme 0800 131 031 ma-pe klo 8-18 auttaa sinua suojaamaan omia tietojasi ja neuvoo mahdollisissa ongelmatilanteissa.
Tämä turvaohje kattaa henkilöasiakkaiden osalta St1 Way -sovelluksen ja St1 Omat sivut sekä perfectautopesu.fi -verkkokaupan. Lisäksi ohjetta voidaan soveltaa St1:n tarjoamien kuluttajakorttien turvalliseen käyttöön soveltuvin osin.
Tämä turvaohje kattaa yritysasiakkaiden osalta St1 Business Suomi -mobiilisovelluksen ja St1 Business Omat sivut sekä St1 Yritysportaalin. Lisäksi ohjetta voidaan soveltaa St1:n tarjoamien yrityskorttien turvalliseen käyttöön soveltuvin osin.
Muista, että käytössäsi olevat St1:n tarjoamat sähköiset kanavat ja niihin liitetyt maksuvälineet, maksuvälineen tiedot, pääsykoodit ja tunnusluvut ovat henkilökohtaisia ja niitä tulee säilyttää ja käyttää huolellisesti ja turvallisesti siten, ettei sivullisen ole mahdollista saada niitä tietoonsa tai käyttää niitä. Matkapuhelinta, johon on ladattu mobiilisovellus ja liitetty maksupalveluominaisuuksia, tulee käsitellä vastaavalla huolellisuudella kuin mitä tahansa maksuvälinettä.
Maksuvälinettä, maksuvälineen numeroa ja siihen liittyvää tunnuslukua on aina säilytettävä erillään.
Opettele ulkoa palvelun pääsykoodisi ja maksuvälineesi tunnusluku. Älä koskaan kirjoita tai tallenna pääsykoodiasi tai tunnuslukuasi helposti tunnistettavaan muotoon tai säilytä niitä matkapuhelimessasi, ajoneuvossasi, laukussasi, lompakossasi tai missään muualla maksuvälineen yhteydessä. Jos mahdollista, voit käyttää myös päätelaitteesi tarjoamaa biometristä tunnistetta.
Sinun tulee varmistaa olosuhteiden edellyttämällä tavalla säännöllisesti, että maksuvälineet ja matkapuhelimesi ovat tallessa ja erityisesti sellaisissa tilanteissa, joissa katoamisen riski on suuri.
Maksaessasi maksukortilla peitä näppäimistö, kun näppäilet korttisi tunnusluvun, ettei sivullinen saa sitä tietoonsa.
Kun käytät sähköisiä palveluita tai yrityskortteja ja näppäilet palvelun pääsykoodin tai muita vastaavia tietoja puhelimeen tai tietokoneelle, suojaa näppäimistö aina siten, että ulkopuolinen ei saa tunnisteitasi tietoonsa.
Älä käytä maksuautomaattia, jollet koe sen ympäristön olevan turvallinen. Älä myöskään käytä palvelua matkapuhelimellasi, ellet koe käyttöympäristön olevan turvallinen.
Älä koskaan lähetä maksuvälineiden tai palvelun tietoja, kuten pääsykoodia tai tunnuslukuja sähköpostin välityksellä tai anna niitä puhelimessa. Älä koskaan kerro henkilökohtaisia tietoja, kuten salasanoja tai pääsykooditietoja muille.
Maksutavasta riippumatta tarkista aina ostoksen tiedot ennen kuin hyväksyt maksutapahtuman. Mikäli käytät St1 Business-kortteja, voit helposti seurata oman korttisi ostoksia St1 Business Omat sivut -portaalin kautta, vastaanottamiltasi ostotositteilta ja ostokuiteilta sekä laskuilta.
Maksutavasta riippumatta tarkista aina ostoksen tiedot ennen kuin hyväksyt maksutapahtuman.
St1 ei koskaan kysele pääsykoodiasi tai tunnuslukuasi. Asiakaspalvelu voi palvelutilanteessa pyytää maksuvälineen tietoja, kuten kortin numeroa tai kortinhaltijan nimeä sähköpostitse tai puhelimitse. St1 saattaa lähettää linkkejä palveluihin, tarkista huolellisesti, että lähettäjä on St1 ennen kuin seuraat linkkiä. Jos olet saanut St1:n nimissä lähetetyn epäilyttävän sähköpostin, älä seuraa linkkejä ja ilmoita asiasta viipymättä St1 Asiakaspalveluun 0800 131 031 ma-pe klo 8-18.
Päivitä laitteesi ohjelmistot säännöllisesti ja pidä tietokoneesi palomuuri aina käytössä päivitettynä. Asenna virustorjuntaohjelma ja päivitä se säännöllisesti. Asenna myös matkapuhelimeen virustorjuntaohjelma, jos sellainen on saatavilla.
Kun teet ostoksia verkkokaupoissa, varmista että käyttämäsi yhteys on salattu (selaimen osoiterivillä on https). Salatun yhteyden merkkinä näkyy yleensä ehjä lukkokuvake.
Tarkista aina verkkokauppatilauksesi toimitus- ja palautusehdot ja säilytä tilausvahvistukset.
Mikäli tilaat verkkokaupasta jatkuvan (esimerkiksi kuukausittaisen) palvelun, ota aina ennen sopimuksen tekoa selville, miten voit lopettaa tai irtisanoa palvelun, ja milloin palveluun liittyvät veloitukset lakkaavat.
Säästä ostokseen liittyvät asiakirjat. Voit tarvita niitä esimerkiksi todisteeksi siitä, että tavara on maksettu tai kaupan ehtojen selvittämiseksi.
Suhtaudu kriittisesti kaikkiin internetissä oleviin houkutteleviin tarjouksiin ja muuhun informaatioon, mikäli ne kuulostavat liian hyviltä ollakseen totta.
Pidä laitteesi (tietokone, puhelin tai tabletti) ohjelmisto ja käyttöjärjestelmä sekä sovellusversio ajan tasalla.
Suojaa laitteesi haittaohjelmilta virustorjunta- ja palomuuriohjelmistoilla. Päivitä näitä ohjelmistoja säännöllisesti valmistajan antamien ohjeiden mukaisesti.
Kirjaudu aina ulos palvelusta, kun olet lopettanut verkkoportaalin tai mobiilisovelluksen käytön.
Puh. 0800 131 031 (24h)
Jos henkilöasiakkaana maksukorttisi, pääsykoodisi, tunnuslukusi tai puhelimesi, jossa on käytössä St1 Way -sovellus katoavat tai varastetaan, estä viipymättä kortin käyttö soittamalla kortin myöntäneelle pankille tai St1 sulkupalveluun, jos käytössäsi on St1 Mastercard.
Jos yritysasiakkaana maksukorttisi, pääsykoodisi, tunnuslukusi tai puhelimesi, jossa on käytössä St1 Business -sovellus katoavat tai varastetaan, estä viipymättä niiden käyttö soittamalla sulkupalveluun tai St1 Business Omat sivut –portaalissa, mikäli sinulla on tarvittavat oikeudet.
Ulkomailta soitettaessa +358 800 131 031