Uusi asiakas? Luo St1 Omat Sivut -asiakastili
Pääkaupunkiseudun liikuttaja
Jaani pyörittää yhteensä yhdeksää pääkaupunkiseudun St1- ja Shell-asemaa. Kysyimme häneltä, miltä asemat näyttävät kauppiaan silmin.
Kauppiaana nautin siitä, että muodostamme organisaationi kanssa tiimin, jolla on selkeät yhteiset tavoitteet ja toimintaamme ohjaavat arvot. Tämän lisäksi henkilöstö- ja asiakaskohtaamiset liikepaikoillamme ovat parasta työssäni. Voisi sanoa, että kauppiastyö on ollut minulle jonkinlainen kutsumus.
Vaihtelevuus kuvaa hyvin työpäivääni. Merkittävä osa päivästä kuluu rutiini- ja kehitystyöhön, ja tärkeässä osassa on tietysti vuorovaikutus asemien esihenkilöiden kanssa. Työpäiviin liittyy usein myös toiminnan kehittämistä tai ongelmanratkaisua ja näihin liittyviä palavereja sekä tapaamisia. Päivän aikana liikun paljon yhdeksän liikepaikkani välillä ympäri pääkaupunkiseutua tapaamassa henkilöstöä ja asiakkaita.
St1-verkoston tapahtumapäivät ja kauppiaan omat asematapahtumat tuovat mukavaa vaihtelua asemien arkeen. Tapahtumiin valmistaudutaan varmistamalla oikeat resurssit vuorosuunnittelussa. Tavarantilaukset ja muu varautuminen tapahtumapäivien suurempaan menekkiin tehdään myös hyvissä ajoin.
Itse tapahtumapäivinä tohina asemilla alkaa hyvin aikaisin aamuyöstä. Esimerkiksi HelmiSimpukan Munkkimellakkaa varten asemille tullaan kuin leipomoon konsanaan jo kukonlaulun aikaan paistamaan munkkeja. Supertorstai-päivinä asiakkaille suunnatut kampanjaviestit asetetaan aseman ympäristöön herättämään huomiota. Henkilökunnalla on tapahtumapäivinä lupa irrotella ja pukeutua teeman mukaisesti, sekä koristella asemaa haluamallaan tavalla asiakkaiden ilahduttamiseksi – tämä jos joku piristää aseman arkea.
Tapahtumien jälkeen asemilla odotetaan kuumeisesti tietoa tapahtuman onnistumisesta ja tavoitteisiin pääsemisestä. Usein tapahtumiin on kytketty esimerkiksi myyntikilpailuja, joissa eri asemat saavat ottaa mittaa toisistaan. Tosin me emme asemilla keskity vain myymään enemmän tapahtumapäivinä vaan ennemminkin tuottamaan asiakkaille positiivisia palvelukokemuksia ja mieleen jääviä asiakaskohtaamisia.
HelmiSimpukat ilmestyivät asemille 80-luvulla, jolloin itse sain ajokortin. Sen mukanaan tuoman vapauden myötä ensimmäiset muistoni liittyvät 1992 avattuun Shell Mäntsälän HelmiSimpukka-ravintolaan. Seillä tuli syötyä ensimmäiset lehtipihvit ja lihapullat. Nyt syksyllä Mäntsälän asema muuttui St1-asemaksi, mutta tuttu ja turvallinen HelmiSimpukka-ravintola jatkaa asemalla sekä paikallisten että ohimatkaavien asiakkaiden palvelemista.
Riippuu vähän mihin aikaan olen liikkeellä, mutta päivisin ilman muuta buffetlounas. Iltaisin maistuvat klassikot, eli Helmen itsetehdyt lihapullat ja kanakori. Yöruokana syön lyömättömät makkaraperunat, joita saa kolmessa eri koossa.
Parhaat tarinat kuulee asiakkaiden kertomana. Moni tietää, että jokaisella liikenneasemalla on oma kanta-asiakkaiden joukko, jolle asema on tärkeä kohtaamispaikka. He tarinoivat mielellään myös aseman henkilöstön ja kauppiaan kanssa erilaisista päivän polttavista asioista.
Viime aikoina on ollut muutama tapaus, jossa asiakas tulee tavalliseen tapaan mittarikentälle tankkaamaan autoa ja sitten huomaakin, että sähköautoon ei tankata polttoainetta vaan sitä ladataan.